zaterdag 5 januari 2013

Hasselback potato en spruitjes met feta

Het is weer examentijd

Examentijd is altijd de ideale moment om nieuwe series te beginnen kijken, uren op Facebook en Twitter door te brengen en te experimenteren in de keuken. Vanalles doen om toch maar niet te moeten leren, zoals ook: nog eens een blogbericht schrijven. Gek genoeg heb ik mij deze periode al goed kunnen inhouden. Mijn kotgenootje heeft mijn wachtwoord van Facebook en Twitter veranderd (op mijn vraag natuurlijk), ik had al mijn bakbenodigdheden tijdens de kerstvakantie thuisgelaten en gezien ik mijn blog de laatste weken een beetje vergeten was, heeft ook deze mij niet echt afgeleid tot vandaag.

Na 3 weken dag na dag braaf met m'n neus in de boeken gezeten te hebben, is de zin om te studeren plots weg. Gek? Neen natuurlijk niet. Vervelend? Ja! Het is nu zaterdagavond 19u en ik en ik maandag mijn eerste twee examens in een reeks van 11 examens op 8 examendagen. ( Een zwaar programma dus...) Tijd dus om toch even mijn gedachten wat te verzetten, en dit was het resultaat!


Ik heb als kind altijd beweert dat ik geen spruitjes lustte. Hoe dat kwam, welja, in elke kinderserie werd beweert dat dit hele vieze groenten waren. Ik dat als kind gedeeltelijk ben opgevoed door dit medium, geloofde dit natuurlijk. Verstand komt echter met de jaren zegt mijn vader altijd. Hij had duidelijk gelijk!

Nodig:
- 1 aardappel
- 15 spruitjes 
- een klein beetje fetakaas (naar keuze)
- 1 vleesje naar keuze

Hoe maken (in deze volgorde):
Verwarm de oven tot 210°C. Schil je aardappel en snijd er hele smalle gleufjes in, net niet tot aan de onderkant van de aardappel. Smeer de aardappel in met wat (olijf/zonnebloem)olie, druppel wat vloeiba reboter over sneetjes en leg de aardappel op een ovenbestendige schaal. De aardappel moet zo'n 50minuutjes in de oven.
Maak de spruitjes schoon: verwijder de buitenste blaadjes en snijdt het "poepeke" er af. Kook ze zo'n 7 minuutjes met wat zout in veel water.
Snijdt ondertussen de fetakaas in blokjes.
Giets de spruitjes af, laat er meteen wat ijskoud water over vloeien. Leg ze in een ovenbestendige schaal en strooi er wat peper, zout en nootmuskaat overheen. Ook de blokjes fetakaas mogen over de spruitjes. 
Zet je schaal met spruitjes de laatste 10 minuten dat je aardappel moet bakken mee in de oven.
Bak je vleesje.

Eet smakelijk!!




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten