zondag 29 maart 2015

Lichte spinazie-aardappelcurry

Ik vind het altijd een uitdaging om met de ingrediƫnten te koken die ik nog in huis heb liggen, in plaats van naar de winkel te lopen voor datgene waar ik zin in heb. Beide zijn erg leuk maar vooral de eerste manier daagt mij uit om creatief te zijn. Vandaag doe ik het nog eens zo.
Ik ben net terug van een weekendje bij mijn ouders in de Kempen door te brengen en mijn moeder heeft mij dit keer een restje gekookte aardappelen meegegeven en een zak verse spinazie. Let's go crazy! :)


Wat heb je nodig?
- zak verse spinazie
- 1 ui
- restjes gekookte aardappelen in blokjes gesneden
- 150ml kokosmelk
- olijfolie
- 2 cm gember fijngesneden
- 2 tenen knoflook fijngesneden
- versgemalen peper
- zout
- 1tl kerriepoeder
- 1tl gemalen koriander
- 0,5tl kurkuma
- 0,5tl garam massala

Verder heb je ook een vijzel nodig en een grote (wok)pan met deksel.

Hoe begin je er aan?
Het leukste werk eerst: de currypasta!
Meng 1 eetlepel olijfolie in de vijzel met de gember, de knoflook, het kerriepoeder, de gemalen koriander, kurukuma en garam massale tot dit een dikke currypasta wordt.
(Je kan deze nog aanpassen naar smaak en eventueel pittiger maken met wat chilivlokken, of een vers rood chilipepertje.)

Fruit in de (wok)pan de uien een minuutje in wat olijfolie op een middelmatig vuur.
Voeg nu de bladspinazie toe en zet het deksel op de pan. Het is de bedoeling dat de spinazie gaat "zakken": doordat deze vocht verliest, vermindert hij in volume. Haal het deksel er regelmatig om en roer de spinazie totdat hij helemaal "gezakt" is.
Roer nu de currypasta onder de groenten en kruid deze met zout en peper. Voeg nu ookbeetje bij beetje de kokosmelk toe. (Je kan hier kiezen om meer of minder melk toe te voegen, naar jouw smaak.)

Warm ondertussen de aardappelen op, (Ik heb deze kort in de microgolf opgewarmd.) en roer ze daarna voorzichtig onder de spinazie onderdoor. Meteen serveren. :)









Geen opmerkingen:

Een reactie posten