dinsdag 19 februari 2013

Kleurrijke ovenschotel - Emté

eerste premisse: ik ben gek op groenten
tweede premisse: ik ben gek op mijn oven
conclusie: ik ben gek op groenten uit de oven!

Dit syllogisme is uiteraard niet erg gefundeerd, maar in mijn geval is het wel waar. Vandaag had ik zin in groentjes uit de oven daarom ben ik eens gaan neuzen in een kookboek dat ik vorig jaar van mijn moeder heb gekregen. Het is een van de vier kookboekjes die je gratis kon verzamelen in de Emté als je punten spaarde. (De Emté is een Nederlandse winkel. Omdat mijn ouders vlakbij de Nederlandse grens wonen gaan we daar vaak winkelen omdat het pakken goedkoper is!)

Voor elk seizoen kon je een boekje verzamelen. Hierin vind je dan recepten met de seizoensgroenten, tips om dat seizoen gezond door te komen, gezondheidstips en per groente een hele pagina met haar eigenschappen, hoe je de groente het best kan bewaren of gebruiken in een maaltijd. Het kookboekje dat ik gebruikt heb is genaamd "Winterrecepten" en daaruit maakte ik de ovenschotel met winterwortel. Lekker en Simpel!

 
Wat heb je nodig? (1pers.)
- 1 aardappel (geschild of ongeschild)
- 1 wortel geschild
- 1 rode ui geschild
- 1 halve appel geschild
- 1 a 2 teentjes knoflook
- olijfolie

Hoe begin je er aan?
Schil al je groenten. Snijdt de wortelen in ronde plakjes, de ui een beetje grof, de appel in blokjes, de look fijn en de aardappel in frittes. Doe alle groenten in een ovenschaal. Doe er anderhalve eetlepel olijfolie/zonnebloemolie bij plus wat zout en peper. Roer alles goed om en zet 30min in een oven op 180 graden. Roer om de 10 minuten je groentjes even om.
Wil je je patatjes wat meer knapperig?  Zet ze ze nog even onder de gril zodat ze lekker bruin worden!

heeeerrrrrlijk met een stukje vlees of gewoon zonder en met wat ketchup, rucola en zure room zoals ik het gegeten heb.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten