dinsdag 3 september 2013

Chili Con Carne

Nog nooit had ik deftig chili con carne gegeten, laat staan gemaakt. Nu de vakantie bezig is, had ik na het shoppen (189 euro opgedaan aan kleren, foei ik!!!) best wel zin om wat groentjes te snijden. Uiteraard met een leuk muziekje op de achtergrond en een glaasje wijn. Voor dit receptje baseerde ik me op de blogs van heel wat ander foodies. Ik weet niet of het exact overeenkomt met één van hun recepten want ik heb - zo koppig als ik ben - er toch nog een beetje m'n eigen ding van gemaakt met de ingrediënten die in de koelkast lagen. Dit is mijn eerste Chili Con Carne!



Wat heb je nodig voor 4 personen?
- 150g gehakt
- 120g chorizo worst in stukjes
2 ajuinen gesnipperd
- 3 teentjes knoflook fijngesneden 
- het wit van een prei fijngesneden
- 1 wortel in halve schijfjes gesneden
- 1 paprika in blokjes
- 1 doosje champignons gesneden
- 1 klein blikje kidney bonen
- 1 klein blikje bruine bonen
- 1 blik tomatenblokjes
- 1 blikje geconcentreerde tomatenpuree
- peper & zout
- 1 theelepel oregano
- 1 theelepel paprikapoeder
- 1 theelepel komijn
- 1 runderbouillonblokje

- 1 Turks platbrood
- zure room

Hoe begin je er aan?
- Zet een muziek je op, neem een glas wijn en begin nu met het snijden en voorbereiden van je groenten. Daar ben je wel even zoet mee.
- Bak je gehakt in een grote pot of een diepe pan - die groot genoeg is om achteraf de rest van je ingrediënten bij in te doen - in een beetje boter of olijfolie met wat peper en zout.
- Zet het vuur op een middelmatige stand en voeg nu de gesnipperde uit aan het gehakt bij toe. Bak dit mee op tot het wat glazig wordt.
- Voeg hierbij ook het preiwit, de paprikablokjes, halve schijfjes wortel, het bouillonblokje, de laurierblaadjes en de knoflook toe en laat de groenten 5 minuten garen.
TIP Zet het deksel op de pot/pan om alle smaken goed bij te houden


- Voeg nu de gesneden champignons toe samen met de twee soorten boontjes. Deze kan je best uit het blik in een vergiet storten en ze even afspoelen met water vooraleer je ze bij in de pot/pan gooit. Laat deze 3 minuutjes meegaren.
- Voeg nu ook het blik tomatenblokjes toe en de verschillende kruiden.
- Laat je pan nog 10 a 15 minuutjes op het vuur staan zodat alle smaken zich goed kunnen mengen.



Om op te dienen serveer je de chili con carne met wat zure room en gegrild Turks brood.
Een perfecte maaltijd! :)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten