zaterdag 23 februari 2013

Spinaziequiche

Ik kan er absoluut niet tegen wanneer gerechten mislukken. Vorige week maakte ik voor het eerst een quiche. Ik had het de jongen uit Leuven  zien voordoen dus had er het volste vertrouwen in dat het bij mij ook wel zou lukken. Niet dus... Mijn quiche Lorraine was binnenin nog te zacht en langs de buitenkant haast verbrandt. Deze week dan maar opnieuw! Ik vond een receptje op de website van de Nederlandse  Albert Hein winkelketen dat me wel leuk leek. 
Deze keer was de quiche wél goed gelukt ;).


Wat heb je nodig?

  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1 teen knoflook, fijngesneden 
  • 1 kleine rode ui fijngesneden 
  • 600 g spinazie vers
  • 5 vellen deeg voor hartige taart (diepvries), ontdooid OF kruimeldeeg (in de koeling van de supermarkt)
  • 5 eieren
  • 125 ml slagroom
  • 1/2 theelepel nootmuskaat, gemalen 
  • 3 eetlepels gemalen Grand Padano kaas
  • 100g gerookte spekreepjes
Hoe begin je er aan?

Neem je deeg uit de ijskast/diepvries zodat het op kamertemperatuur kan komen.
Verwarm de olijfolie in een grote pot en stoof hierin de knoflook samen met de rode ui op een zacht vuurtje. Wanneer de knoflook en de ui wat glazig zijn geworden kan je beetje bij beetje de spinazie toevoegen. Geloof me, die 600g gaat echt wel in je pot kunnen en is helemaal niet te veel! Denk eraan om het vuur laat te houden en continu de spinazie om te scheppen totdat alle spinazie geslonken is. Schep daarna de spinazie in een vergiet om te laten uitlekken.


Verwarm de oven voor op 180°. 

Bak de spekjes in een pannetje met anti-aanbaklaag, hierdoor heb je geen extra vetstof nodig. Zet ze aan de kant wanneer ze gebakken zijn.
Bekleed een taartvorm met het deeg. Indien er aan het deeg bakpapier hangt mag dit ook mee in de oven. Op die manier heb je nadien minder werk met je bakvorm schoon te maken... Prik luchtgaatje in je deeg met een vork en zet de lege taartvorm gedurende 7 minuten in de oven.

Klop ondertussen de eieren met de slagroom log in een kom, voeg er wat peper, zout en nootmuskaat aan toe.

Neem je taartvorm uit de oven en bekleed deze met de spinazie. Als je voelt dat deze nog te nat is duw dan met je handel al het overtollige vocht er nog uit. Ik heb te spinazie ook nog even tussen wat keukenpapier gelegd, in je quiche mag namelijk niet te veel vocht zitten...
Hierna voeg je de spekjes toe en het eimengsel. Afwerken doe je met de kaas. Daarna kan je quiche opnieuw de oven in voor zo'n 50 minuutjes. (Hangt af van oven tot oven wanneer hij precies klaar is!)


-------------------------

Eindelijk een quiche die gelukt is! 



http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/555344/spinaziequiche/?rq=spinaziequiche

Geen opmerkingen:

Een reactie posten