woensdag 24 april 2013

Plattekaastaart 'Marieke' - Oma Jeanne

Ik ben gek op kaastaart. De laatste weken heb ik wel 3 kaastaarten gemaakt, allemaal verschillend. Maar mijn absolute favoriet blijft nog altijd de kaastaart die mijn oma me heeft leren maken. Hij is supersimpel en hoeft zelfs niet in de oven. Je kan er mee experimentere à volonté, en dat maakt het net zo leuk!
Wat heb je nodig?
- boter
- grote springvorm
- 500g volle platte kaas
- klein brikje volle room
- 3 eieren
- 150 fijne suiker of poedersuiker
- 4 pakjes vanillesuiker
- petit beure koekjes of een andere soort...
- 12 gelatineblaadjes
- 1 dl fruit
--> zelf gebruikte ik voor deze taart een pakje frambozencoulis
Mijn oma gebruikt meestal een groot blik gemengd fruit in stukjes.

- versierfruit / suikerfondant / ... FANTASIE!

Hoe begin je er aan?
- Beboter je springvorm en maak een bodempje met de koekjes. Je kan zelf kiezen hoe dik je je bodem maakt en of je de koekjes verkruimelt of niet.
- Leg de gelatineblaadjes in een kommetje met water en laat ze 15 minuten weken. (werk ondertussen verder)
- Scheidt de eieren en klop het eiwit op.
- Doe de room in een kommetje en klop deze op.
- Meng in een grote kom de platte kaas, suiker/poedersuiker en vanillesuiker.
- Roer met een lepel de room bij in de grote kom.
- Roer met een lepel het eiwit bij in de grote kom. (Het geheel moet heel luchtig worden!
- Zet een pannetje op een zacht vuurtje met het fruit/de coulis, het moet niet koken.
- Wring de gelatineblaadjes uit en roer ze in het fruit tot ze volledig opgelost zijn.
- Voeg het fruit met de gelatine toe aan het plattekaasmengsel en roer goed.

Nu kan je het mengsel in de springvorm met koekjesbodem gieten en 3u in de koelkast laten opstijven. Na een uur of 2 kan je de taart ook al versieren met fruit of suikerfondant.
Let wel, de gekleurde suikerfondant geeft kleur af aan de taart! (Ik merkte het ook pas achteraf)
Maar ze was daarom niet minder lekker! :)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten