maandag 15 april 2013

Noedels met aubergine en mango - Yotam Ottolenghi

Soms heb je geluk in het leven, dan slaat het weer een keertje tegen. Gelukkig is er altijd comfortfood om jezelf te troosten. 
Ik heb zelf de hele paasvakantie nodig gehad om uit mijn dipje te klimmen nadat de leuke jongen waar ik net wat samen mee wilde beginnen me vertelde: er gaat altijd iets tussenkomen. En dat was ook wel zo. Jammer, helaas, maar iedereen zijn leven natuurlijk. En je moet nog altijd je eigen dromen blijven najagen :) Zo was één van mijn dromen, en nu overdrijf ik grandioos...: het kookboek Plenty van Yotam Ottolenghi. Om mezelf te troosten heb ik me deze grote loebas maar aangeschaft, instant happyness!

Nu de schoolweek weer begonnen is kreeg ik van de mama een zak vol lekkere verse groenten mee. Daarin zat ook een heerlijke aubergine waarmee ik heel wat lekkers kon maken volgens Yotam....
(Laat je niet afschrikken door de lange ingrediëntenlijst, het valt best wel mee! Bovendien is dit receptje voor 6 personen. Ik heb zelf alles meer dan gehalveerd. Maar je kan best wel meer aubergine gebruiken en meer mango!)



Wat heb je nodig?
1, 1/4 dl rijstazijn
40g suiker
1/2 theelepel zout
2 teentjes knoflook fijngehakt
1/2 verse  rode peper fijngehakt
(zonder zaadjes)
1 theelepel geroosterde sesamolie
geraspte schil en sap van 1 limoen
2, 1/4dl zonnebloemolie
2 aubergines in blokjes
250g sobanoedels
1 grote rijpe mango in blokjes of reepjes
basilicumblaadjes fijngesnipperd
korianderblad fijngesneden
1/2 rode ui in ringen gesneden



Hoe begin je er aan?
We maken eerst een dressing. Verwarm de azijn met de suiker en het zout in een pannetje tot beide volledig zijn opgelost. Neem de pan van het vuur en voeg de knoflook, chilipeper en sesamolie toe. Laat de dressing afkoelen.

Verhit de zonnebloemolie in een grote pan en bak de aubergine tot ze goudbruin zijn. Schep ze hierna in een zeef, bestrooi ze rijkelijk met zout en laat uitlekken.

Kook de noedels - zelf gebruikte ik spinazienoedels uit de chinese winkel die ik nog had liggen - in ruim kokend water met zout en roer af en toe.Giet ze hierna af en spoel ze onder een koude kraan. schud er zo veel mogelijk water af en dep ze indien nodig nog met een handdoek af.

Meng de noedels in een mengkom met de dressing, mango, aubergines, kruiden en de rode ui en laat het geheel afkoelen.



Laat het je smaken, dit simpel verfrissende receptje was magnifiek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten