maandag 8 april 2013

Blueberry Cheesecake - Miss Fromage

Als beginnend blogger vind ik het erg belangrijk om ook andere blogs in het oog te houden en af ten recepten van hen uit te proberen. Naar aanleiding van een geplande "bake-off" met een kennis moest ik op zoek gaan naar een thema voor de wedstrijd. Na even rondgesnuisterd te hebben op de blog van MissFromage kon ik tegen deze taart geen "neen" zeggen! Natuurlijk altijd eerst even uittesten, en dat vinden m'n moeder en vader altijd wel oké ;) .

Ik moet zeggen dat ik nog nooit gebakken kaastaart had gegeten. Ik ben zelf een grote fan van de luchtige, fruitige plattekaastaarten die je gewoon in de koelkast zet op te laten opstijven. (Dan heb ik altijd het gevoel alsof ik niet aan het zondigen ben...) Nu kan ik jullie zeggen dat gebakken kaastaart écht niet te vergelijken valt, probeer het niet want je komt bedrogen uit. Gebakken kaastaart is ten eerste veel zwaarder, de structuur van de kaas is daarmee ook veranderd (iets kruimiger) en ook de smaak... moeilijk te beschrijven maar ik zou het het zelfs pittiger durven noemen. Probeer het zeker zelf een keer, het is écht niet zo moeilijk. :)



Wat heb je nodig voor de bodem?
- 175g verkruimelde koekjes
- 75g gesmolten boter
Wat heb je nodig voor de bosbessenpuree?
- 250g bosbessen (mag ook uit de diepvries!)
- 50g suiker
- 1 eetlepel water
- 1 eetlepel limoensap
- 0.5 theelepel limoenrasp
Wat heb je nodig voor de cheesecake?
- 600g plattekaas
- 175ml zure room
- 180g suiker
- 2 eieren
- 2 theelepels vanillearoma

Hoe begin je er aan?
De Bodem
  1. Knip een ronde uit het bakpapier die de bodem van de springvorm bedekt. Vet de springvorm in. Leg het bakpapier op de bodem.
  2. Verdeel het koekjesdeeg over de bodem. Druk goed aan. Zet de bodem in de koelkast.
  3. Verwarm de oven op 140 graden.
 De Bosbessenpuree
  1. Doe alle ingrediënten in een steelpannetje. Verhit en laat enkele minuten pruttelen op laag vuur. Pureer met een staafmixer. Laat nog 10 minuten indikken op laag vuur.
 De Cheesecake
  1. Doe de roomkaas en zure room in een grote kom. Meng (met mixer). Voeg suiker, eieren en vanillearoma toe. Meng.
  2. Verdeel de cheesecake over de bodem. Strijk de bosbessenpure over de cheesecake. Je kunt daarbij als je wilt een rand creëren door de buitenrand niet te besmeren. Kerf met een mes door de bosbessenpuree en cheesecake voor een ‘gemarmerd’ effect.
  3. Zet de taart een uur in de oven. 
  4. Laat afkoelen op het aanrecht. (Het is normaal dat de taart nog een beetje drilt, dit komt nog helemaal goed tijdens het afkoelen.)
  5. Laat daarna twee uur afkoelen in de koelkast. (De taart moet lekker fris zijn als je ze opdient!)

Een héél erg lekker taartje, alle eer gaat naar MissFromage! :)










 
















 











 













 
























 



1 opmerking:

  1. Hee, die ziet er smakelijk uit! Leuk om je recept zo tegen te komen - en dat het heeft gesmaakt natuurlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen