donderdag 30 mei 2013

Pasta pesto met zelfgedroogde tomaatjes

Pestosaus in een potje blijft niet zo heel lang goed. En aangezien ik na mijn gehaktbalgerechtje nog bijna een volledig potje over heb staat er vanavond pestosaus op het menu en dat matcht natuurlijk het beste met pasta. Maar omdat ik een klein verwend nest ben als het op eten aankomt wil ik toch altijd een tikkeltje meer. In de kast lagen nog wat lekkere trostomaatjes klaar om veroberd te worden. Die kon ik grillen in de oven om ze daarna onder de pasta pesto te mengen. Maar waarom niet een keer een stapje verder gaan...? Na kort wat andere blogs te hebben bezocht had ik genoeg info om zelf aan mijn gedroogde tomaatjes te beginnen. Op het moment dat ik deze inleiding schrijf liggen ze in de oven al hun smaken te concentreren en hun geur hangt overal in het studentenhuis! Ik ruik de zomer.. Al ziet het er buiten uit alsof het weer herfst is.



Wat heb je nodig?
- een potje pestosaus
- pasta
- kerstomaatjes zoveel je wil
- look zoveel je wil
- peper, zout
- Olijfolie extra vierge

Hoe begin je er aan?
1. Verwarm de oven voor op 100°C
2. Leg een stuk bakpapier op je bakplaat en leg daarop de kerstomaatjes in partjes gesneden en de geplette look. Druppel er wat olijfolie over en kruidt met peper en zout. (andere kruiden zoals provenciaalse kruiden kunnen ook!)



3. Zet de bakplaat 2 uur in de oven met de deur op een kier (Indien dit niet mogelijk mogelijk is kan je om de 20minuten de oven even open zetten zodat de vochtige lucht weg kan.)



4. Laat de tomaatjes na twee uur uit de oven afkoelen en doe ze hierna in een glazen pot. Vul deze verder aan met olijfolie tot de tomaatjes onder staan.



Je kan de gedroogde tomaatjes nu op een dokere en koele plaats lange tijd bewaren om pas later open te doen, of je kan er meteen van smullen. Ook de olie kan je achteraf nog hergebruiken, deze zal de smaken van de tomaten in zich hebben opgenomen.

5. Kook nu de pasta volgens de aanwijzingen op het pakje.
6. Bak eventueel een vleesje voor bij je gerechtje.
7. Roer wanneer je het water van de pasta hebt afgegoten de pestosaus onder de pasta, leg de vleesjes bij op het bord en versier met wat verse gesneden basilicum en de gedroogde kerstomaatjes.

Laat het smaken :)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten