donderdag 20 februari 2014

Fritata met witloof, broccoli, spek en Orvalkaas

Fritawa? Fritata!

De Italianen hebben hun eigen versie van de tortilla, da's de fritata. Een omelet met allerlei groentjes, kaas en kruiden in verwerkt om te veroberen met een slaatje en wat ciabattabrood
In het boek van Yotam Ottolenghi kwam ik een fritata tegen met bloemkool en rookkaas. Omdat ik ten eerste geen bloemkool had, maar wel broccoli. En omdat ik ten tweede nergens bij mij in de buurt de nodige rookkaas kon vinden heb ik het recept overboord gegooid en er een eigen versie van gemaakt met restjes uit de koelkast. Net zoals de Italianen het zouden doen. :)


Wat heb je nodig?
- 2 stronken witloof in reepjes gesneden en gestoomd
- 1/3 broccoli in kleine roosjes en gestoomd
- 150g gerookt spek gebakken in eigen vet
- 150g zachte kaas in stukjes
- 4 eieren
- 70ml melk
- peper, zout, nootmuskaat, paprikapoeder
- verse bieslook gesneden
- ronde ovenschaal van 21cm diameter

Hoe begin je er aan?
Dit recept is bedoeld voor 2 personen. Ik heb daarom een kleine ronde ovenschaal gebruikt van 21cm diameter.

Voor je aan de fritata begint stoom je 's ochtends/'s middags of de dag ervoor best al de groentjes. Op die manier kunnen ze reeds afkoelen en bevatten ze minder vocht.
(Net als bij een quiche wil je een teveel aan water in je gerecht vermijden!)
Ook de spek bak je best vooraf.

- Laat de oven voorverwarmen op 180°C.
- Verdeel de gestoomde groentjes, wat gesneden bieslook, het spek en kaas over de ovenschaal.



- Klop in een kommetje de eitjes samen met de melk en de kruiden luchtig.
- Verdeel het eiermengsel in de ovenschaal.
- Zet de schotel een half uurtje in de oven.



Dien op met een slaatje en een stukje ciabattabrood met kruidenboter.
Hemels! :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten