zondag 9 februari 2014

snelle eigenzinnige notencake

Woensdag is bakdag, deze week toch. 
Ik ben niet goed in regelmaat, hoewel ik dat wel nodig heb. Ik maak mezelf daarom aan het begin van de week altijd een planning. Daarin staat hoe vaak ik ga sporten, met wie ik ga afspreken (en wie niet!), welke taken ik nog moet uitvoeren en vaak ook wat ik ga eten. Zo kan ik vooraf de mama ingrediĆ«nten uit het goedkope Nederland laten importeren die hier in Antwerpen vaak het dubbele kosten. 
De cake van vandaag stond niet op de planning. Dat was een bevlieging. Maar zo eentje die positief is, en niets met mannen te maken heeft.


Wat heb je nodig? 

- 4 eieren
- 250g gesmolten boter
- 200g fijnesuiker
- 250g zelfrijzende bloem 
- 1 eetlepel koffie-extract
- snuifje zout
- snuifje nootmuskaat
- 2 eetlepel chiazaad
- 3 eetlepels zonnebloempitten
- 80g gehakte walnoten
- een handjevol rozijnen

Hoe begin je er aan?
Verwarm de oven voor op 180°C.
Meng in een kom de suiker samen met de eieren tot een luchtig geheel. Voeg hierbij het koffie-extract en de boter, meng opnieuw. Vervolgens voeg je de zelfrijzende bloem toe, een snuifje zout en nootmuskaat. En na deze ingrediƫnten te mengen eindig je met het toevoegen van het chiazaad, de zonnebloempitten, gehakte walnoten en de rozijnen.


Dit beslag stort je in een ingevette cakevorm, of een tulbandvorm. (TIP Je kan ook gewoon bakpapier in de cake/springvorm leggen. Op die manier heb je minder "smos" en minder afwas.)

Als je nog wat noten overhebt kan je de cake versieren. Denk er wel aan dat de noten in het deeg gaan zakken tijdens het bakken. Dus veel ga je niet meer zien van je versiering.


Zet nu de cake zo'n 30 a 35 minuten in de oven. 
Laat hem volledig afkoelen.


Geniet.

NOTA - Ik heb de cake in een springvorm gebakken. Ik had geen andere vorm liggen. Het gevolg hiervan was dat hij in het midden nog helemaal niet voldoende gebakken was. Dit zie je op de foto aan de belletjes. Tijdens het afkoelen zakte de cake in het midden helemaal in. Ik heb daarom het midden eruit gesneden waardoor het een tulbandcake leek. Na de versiering met de roomkaas viel mijn mislukking minder op. :)

roomkaaskoffietopping
Meng 1 bakje roomkaas (200g) met 150g poedersuiker en een eetlepel koffiearoma.
Je kan het koffiearoma ook vervangen door instantkoffie die je eerst in kokend water oplost en daarna laat afkoelen. 
 






  xoxo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten