woensdag 18 februari 2015

Tropische granola voor in de winter

Wow, mijn blog bestaat nog! Ik ben lichtjes verbaasd maar tegelijk ook blij en gerustgesteld. Er zijn nog steeds mensen die regelmatig naar mijn blog surfen merk ik in de cijfers. En misschien speciaal om voor hen wordt het tijd om terug wat recepten te posten.

Ik heb de voorbije maanden weer goed wat geëxperimenteerd met eten en heb een hoop nieuwe ingrediënten en kruiden ingeslagen.

Een van de zaken die ik ondertussen met regelmaat ben beginnen maken is granola. In vele verschillende smaken. Normaal maak ik deze altijd op een bakplaat in de oven, maar nu zag ik een receptje voorbijkomen waarbij de granola gewoon in een pan op het vuur wordt gemaakt.
Zal ik dat eens proberen? :)


Dit is mijn muesli-pot die ik om de drie weken vul met een andere muesli-mengeling. Deze week wordt het de tropische winter granola die het lief(?) --> don't ask.. :) zo heerlijk vindt.
Handig is om de pot die je hebt vooraf te vullen met de droge ingrediënten die je gaat "bakken". Zo weet je exact hoeveel je nodig gaat hebben. :)

Wat heb je nodig?

Voor het roosteren
- grote pan met anti-aanbaklaag
- 2/3 pot havervlokken
- 1/3 pot noten/ zaden mengeling
--> ik koos voor zonnebloempitten, amandelen en pompoenpitten en liet nog een beetje ruimte over
- 2 eetlepels vloeibare honing of agavesiroop
- 4 eetlepels olie (zonnebloem of arachide)

Na het roosteren
- handvol geroosterd kokosschaafsel
- gedroogde bessen: cranberry / incabes / rozijnen / moerbei / ... experimenteer hiermee!
MAAR voeg ze wel pas toe wanneer je muesli gebakken en afgekoeld is

Hoe begin je er aan?
Granola maken is super simpel! Voeg alle ingrediënten voor het roosteren samen in een grote pan, roer de honing en olie er goed onderdoor en zet de pan op een hoog vuur.
"Bak" de granola tot hij lichtbruin ziet door regelmatig in de pan te roeren.
Zeker naar het einde toe is het belangrijk om continu te blijven roeren in je pan, omdat het mengsel anders snel aanbrandt!

Wanneer de granola lichtbruin gekleurd is zet je de pan van het vuur en laat je het mengsel volledig afkoelen.

Voeg hierna het geroosterd kokosschaafsel toe en eventueel wat gedroogde bessen of gedroogd fruit.
Bewaar je granola in een glazen of metalen pot. Het blijft zeker enkele weken goed maar bij mij is hij na drie weken sowieso op :D.

Geniet van je granola met magere witte yoghurt waarin je een lepel honing of confituur doet, of met een lekkere vanilleyoghurt. (Die verkopen ze bij de Albert Heijn in grote kartonnen brikken voor maar iets meer dan een euro!)









Geen opmerkingen:

Een reactie posten