zondag 26 mei 2013

Oesterzwammen met perzik en quinoa

Oesterzwammen! Ik ben er gek op. Alleen weet ik vaak écht niet wat ik ermee moet maken. Vandaag heb ik ze gecombineerd met perzik, een van mijn favoriete zomervruchten. Hoewel de zomer nog een ver-van-mijn-bedshow lijkt wilde ik mezelf toch al verwennen met deze heerlijk gezonde en studie-verantwoorde maaltijd. Ik koos voor het superfood quinoa als bijgerecht omdat dit één van de weinige producten is waarvan ik na de maaltijd echt een vol gevoel aan overhoud. En geloof me... als ik ook maar zin krijg in eten tijdens de examens, dan eet ik heel de koekenkast leeg!



Wat heb je nodig voor 1 pers.
- 1 halve rode chilipeper
- 1 teentje knoflook
- halve ajuin
- 2 eetlepels olijfolie
- 125g oesterzwammen
- 1 perzik ontpit
- 3 volle eetlepels gekookte quinoa
- peper, zout, gemalen koreander (verse is nog beter!)
- Sojasaus

Hoe ga je te werk?
1. Snijdt de ui in stukjes, de chilipeper in mini-stukjes en plet de knoflook waarna je deze ook fijn snijdt.
2. Voeg deze ingrediënten samen in een kommetje met de twee eetlepels olijfolie, roer goed en bak ze in een pan op een matig vuurtje.
3. Snijdt ondertussen de perzik in stukjes en scheur de oesterzwammen in hapklare stukken.
4. Voeg de oesterzwammen nu bij in de pan, kruid ze met wat peper en zout en bak ze tot ze bijna gaar zijn. (Je mag altijd een beetje water toevoegen als de ingrediënten te droog worden.)
5. Hierna voeg je de perzik en de gekookte quinoa toe.
6. Laat je pan nog even op het vuur staan zodat de ingrediënten warm kunnen worden.
7. Dien op met wat (verse) koreander en sojasaus. Een frisse salade erbij kan ook altijd. Ik koos in mijn gerechtje voor wat gesneden spitskool.

Dit is geen moeilijk receptje en toch erg lekker en voedzaam!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten